themistoklistsitsos

Ύπνος & Αδυνάτισμα, Υπάρχει Σύνδεση;

Έχεις μπουχτίσει στη γυμναστική, έχεις δοκιμάσει όλα τα προγράμματα διατροφής που υπάρχουν και βρίσκεσαι πάνω στη ζυγαριά άυπνος, ξαγρυπνώντας και περιμένοντας να ανάψουν τα φωτάκια της χαράς σου. 

Περιμένεις να ανάψει το πράσινο φανάρι για να διασχίσεις τη λωρίδα της ικανοποίησης ότι έχασες επιτέλους τα 10 ρημαδοκιλά που στόχευες. Κατέβα λίγο από τη ζυγαριά, κάνε μια εγγραφή στο κανάλι μου στο YouTube και απόλαυσε ένα ακόμη Χάπι βίντεο. Καλωσήρθες! Σήμερα θα δούμε πώς στο καλό συνδέεται η έλλειψη ύπνου με το πόσο θα κάψεις, με το πόσο θα φας και με το τι θα φας, οπότε μείνε να δεις το βίντεο ως το τέλος.  

Ξεκινώντας λογικά για να είσαι εδώ ήδη ακολουθείς κάποιο πρόγραμμα απώλειας βάρους και θες να αδυνατίσεις. Μπράβο σου! Χαίρομαι για την απόφασή σου. Χαίρομαι που θες να κάνεις ένα δώρο από τον εαυτό σου στον εαυτό σου. Χαίρομαι που αγαπάς το σώμα σου και γι αυτό αδυνατίζεις.

Πέρα από τα όσα κάνεις, κοιμάσαι καλά; 7 ώρες ύπνου καθημερινά θα βοηθήσουν στην πιο αποτελεσματική διαχείριση του βάρους σου από τον οργανισμό σου. Ναι αλλά για πολλούς από εμάς αυτό το 7 ώρες ύπνου είναι κάπως ουτοπικό με βάση τον τρόπο ζωής μας. Δεν νομίζεις; Προτείνω να το εξετάσουμε μήπως και κάνουμε καμιά αλλαγούλα τελικά.

Εξαιρετικά ενδιαφέρουσα μελέτη που δημοσιεύτηκε το 2019 στο διεθνές περιοδικό παχυσαρκίας έδειξε ότι ύστερα από παρακολούθηση παχύσαρκων ατόμων για 12 μήνες όσοι δεν είχαν έναν ποιοτικό ύπνο έχασαν λιγότερα κιλά. Όσοι δεν είχαν έναν ποιοτικό ύπνο έχασαν λιγότερα κιλά. Όσοι δηλαδή είχαν διακοπτόμενο ύπνο ή ανεπαρκή ύπνο ή αϋπνία ζορίστηκαν περισσότερο στο αδυνάτισμα. Νομίζω το είπα με αρκετούς διαφορετικούς τρόπους. Κι αν ακόμα δυσπιστείς πάρε άλλη μια μελέτη του 2013, υγιείς ενήλικες που για 5 ημέρες κοιμήθηκαν μόνο 5 ώρες πάχυναν 800gr. Αντι να χάσουν, πήραν σχεδόν 1 κιλό, απλά επειδή κοιμήθηκαν λίγο.

Δεν θα μπω στη διαδικασία να αναλύσω τα όσα πολύτιμα συμβαίνουν μέσα μας ενώ κοιμόμαστε και το πόσο απαραίτητος είναι ο ύπνος για την ομοιόσταση και τη ζωή μας. Θα υπογραμμίσω ωστόσο ότι η απώλεια ύπνου αποδεδειγμένα οδηγεί σε μειωμένη ανοχή στη γλυκόζη, μειωμένη ευαισθησία στην ινσουλίνη, αυξημένη κορτιζόλη το βράδυ και ένα σωρό άλλα επομένως μέχρι το τέλος του βίντεο εύχομαι να ανακαλύψεις γιατί και εσύ καλείσαι να τον θέσεις ως προτεραιότητα αν θες να αδυνατίσεις ή δυσκολεύεσαι. Παρεμπιπτόντως για αϋπνία υπάρχουν αξιόλογα συμπληρώματα διατροφής αλλά και τακτικές καλής υγιεινής ύπνου. 2 ξεχωριστά βίντεο έχω κάνει. Δες τα, δες τα, για να είσαι Χάπι.

Θα συνεχίσουμε με τη σύνδεση της έλλειψης ύπνου και της ποσότητας φαγητού που τρως. Αντιλαμβάνομαι ότι δεν είσαι ένα φαταούλας συνεπώς θα σε ταΐσω τρυφερά με την εξής πεντανόστιμη πληροφορία: Η έλλειψη ύπνου επηρεάζει το πόσο θα φας. Στριφογυρνάς στο κρεβάτι από δω κι από κει, βάζεις το μαξιλάρι πάνω από το κεφάλι, κάτω από το κεφάλι, ανάμεσα στα πόδια. Το ίδιο συμβαίνει εκείνη τη στιγμή και με τις ορμόνες της πείνας που αναστατώνονται με αποτέλεσμα να τρως παραπάνω από αυτο που χρειάζεται. Σου χει συμβεί κι εσένα, ετσι; Αν ναι, άσε ένα σχόλιο από κάτω. Πιο συγκεκριμένα για τις ορμόνες της πείνας γνωρίζουμε ότι η γκρελίνη αυξάνει την όρεξη και στέλνει σήματα λέγοντας τώρα πεινάω. Από την άλλη η λεπτίνη κάνει το αντίθετο στέλνει σήματα ότι τώρα χόρτασα για να πάψω να πεινάω. Σε ανεπαρκή ύπνο παρατηρείται περισσότερη παραγωγή γκρελίνης και λιγότερη λεπτίνης άρα δυστυχώς μεταμορφώνεσαι έστω και προσωρινά σε φαταούλα. Δεν είναι τυχαίο λοιπόν που όταν νιώθεις άυπνος και εξαντλημένος λαχταράς φαγητό. Άσε που άυπνος και εξαντλημένος που να τρέξεις να γυμναστείς και να κάψεις θερμίδες. Το εξηγήσαμε κι αυτό. 

Τέλος, θα μιλήσουμε και για το τι επιλέγεις να φας όταν έχεις στέρηση ύπνου. Με αυτό ασχολήθηκε μελέτη του 2016 όπου αποκάλυψε ότι η έλλειψη ύπνου φαίνεται να διεγείρει την επιθυμία μας για κατανάλωση γευστικών τροφών με πολλές θερμίδες, ειδικά το απόγευμα και παράλληλα η έλλειψη ύπνου φαίνεται να μας καθιστά και αδύναμους να αντισταθούμε σε αυτήν την επιθυμία μας.

Η εξήγηση κρύβεται πίσω από το ενδοκανναβινοειδές σύστημα του ανθρώπου που μελετάται έντονα τα τελευταία χρόνια και συμμετέχει σχεδόν σε κάθε τομέα της βιολογικής ζωής μας. Κοίτα πάντως που μια μικρή αλλαγή στη ρουτίνα ύπνου ή ένα κατάλληλο συμπλήρωμα για αϋπνία που θα σε βοηθήσει να κοιμάσαι καλύτερα, μάλλον θα σε βοηθήσει και να κάνεις πιο υγιεινές επιλογές στη διατροφή σου. Να επισημάνουμε για όσα αναφέραμε σήμερα πως διάφορες μελέτες έχουν εντοπίσει παρόμοια μοτίβα και για παιδιά και εφήβους 

Αυτό ήταν! Χάπι μου η διατροφή και η άσκηση δεν αρκούν, είναι μόνο ένα μικρό κομμάτι του παζλ που ονομάζεται αδυνάτισμα. Μην ξεχνάς να εστιάζεις στον ύπνο σου, νομίζω πήρες μια γεύση πόση αξία έχει. Έλα να με βρεις και στα social media να γνωριστούμε καλύτερα και αν σου άρεσε το βίντεο πάτα ένα Like και μοιράσου το γιατί η γνώση είναι για να μοιράζεται. 

Γεια Χαρά!Είμαι ο Θεμιστοκλής Τσίτσος!